17 липня 2014 року поблизу міста Торез, Донецької області України, сталася авіакатастрофа рейсового пасажирського літака авіакомпанії Малайзійські авіалінії, що виконував регулярний рейс МН17 Амстердам – Куала-Лумпур. На борту літака в момент катастрофи перебувало 298 людей (283 пасажирів і 15 членів екіпажа) з яких ніхто не врятувався.
З огляду на те, що в результаті авіакатастрофи постраждали громадяни багатьох країн, серед яких, Нідерланди, Малайзія, Австралія, Індонезія, Великобританія, Німеччина, Бельгія, Україною було вжито заходів для залучення можливостей цих країн до проведення незалежного та неупередженого розслідування інциденту. Зокрема, 24 липня 2014 року була підписана Угода між Національним бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та Радою з Безпеки на транспорті Нідерландів про передачу проведення розслідування авіаційної події з повітряним судном Боїнг 777-200, реєстраційний номер 9М-MRD, авіакомпанії «Малайзійські авіалінії», рейс МН17, 28 липня 2014 року було укладено Угоду між Україною та Королівством Нідерланди про Міжнародну місію захисту розслідування, подібні угоди також укладено з Австралією (25 липня 2014р.) та Малайзією (1 серпня 2014р.).
Згадана авіакатастрофа викликала значний міжнародний резонанс. Зокрема, 21 липня 2014 року Радою Безпеки ООН була ухвалена резолюція 2166 (2014), у якій висловлено підтримку намірам здійснити повне, належне і незалежне міжнародне розслідування інциденту відповідно до правил міжнародної цивільної авіації, а усі держави-члени ООН закликані надати будь-яку запитувану допомогу у цивільному і кримінальному розслідуванні інциденту та притягненні винних до відповідальності.
7 серпня 2014 року Україна, Нідерланди, Австралія та Бельгія підписали угоду про створення спільної слідчої групи (далі – ССГ) для розслідування катастрофи на підставі Другого додаткового протоколу до Європейської конвенції про взаємну допомогу у кримінальних справах. У грудні цього ж року до роботи спільної слідчої групи долучились представники Малайзії. Ця Угода спрямована на спрощення співпраці між правоохоронними системами цих країн при розслідуванні катастрофи, зокрема в частині обміну інформацією та іншими даними. Роботу ССГ координує Офіс прокурора Королівства Нідерланди.
Попередні висновки, оприлюднені Радою з Безпеки на транспорті Нідерландів 9 вересня 2014 р., свідчать про враження літака ззовні великою кількістю високоактивних об’єктів. Крім того, ССГ зібрано докази про переміщення через українсько-російський кордон у червні 2014 року та, після інциденту, - у зворотному напрямку зенітно-ракетного комплексу Бук-М1 російського виробництва, за допомогою якого, імовірно, було збито літак.
Враховуючи наближення роковин катастрофи, а також заплановане на жовтень 2015 року оприлюднення остаточних результатів розслідування Радою з Безпеки на транспорті Нідерландів, країнами-учасницями ССГ активізовані зусилля з метою створення міжнародного механізму притягнення до кримінальної відповідальності осіб винних у авіакатастрофі.
З урахуванням особливостей предмету розслідування (авіакатастрофа) та наявних прецедентів для притягнення до відповідальності винних у збитті літака доцільно створити міжнародний трибунал ad hoc.
Найбільш оптимальним з точки зору міжнародної легітимності слід вважати варіант створення трибуналу на підставі резолюції РБ ООН відповідно до глави VII Статуту ООН (Дії по відношенню до загрози миру, порушення миру і актів агресії), як такий, що матиме юридично зобов’язуючу силу і найкраще гарантуватиме співробітництво між всіма державами-членами ООН.